Syndrom widzenia komputerowego, – co to jest i jak go uniknąć?

W ciągu ostatniego dziesięciolecia ludzie coraz więcej pracują przy komputerze, a stałe patrzenie w ekran smartfonów stało się nawykiem. Chociaż te urządzenia elektroniczne ułatwiają życie, większość zaczęła narzekać na zmęczone i suche oczy. Dlatego eksperci zaproponowali nowy termin – Syndrom widzenia komputerowego (SWK). Jakie są objawy tego zespołu i jak je zapobiec? Czytaj dalej.

Przyczyny i objawy

Stałe patrzenie w ekran komputera, smartfonu i tabletu – to są główne przyczyny, które powodują dyskomfort oka. Inne przyczyny zwiększenia SWK to:

  • nieprawidłowy sposób siedzenia przy komputerze;
  • nieprawidłowa odległość między oczami a ekranem;
  • słabe oświetlenie;
  • wcześniej zdiagnozowane zaburzenia oczu np. krótkowzroczność.

Te przyczyny zwykle powodują następujące objawy:

  • napięcie oczu;
  • suchość oczu;
  • bóle oczu i głowy;
  • pogorszenie wzroku;
  • ból w okolicach szyi i ramienia.

Stwierdzono, że te objawy odczuwa około 50–90 proc. użytkowników komputera. W dłuższej perspektywie objawy te mogą wzmacniać i pogłębiać się. Może to prowadzić do zwiększenia zmęczenia fizycznego, zmniejszenia wydajności pracy i częstszych błędów.

Jak tego uniknąć?

Robić przerwy dla oczu

Ćwiczenie 20-6-20 jest idealne dla oczu. Jak go wykonać? Co 20 min. odrywaj wzrok od monitora i patrz na przedmiot, znajdujący się na odległości, co najmniej 6 metrów, w ciągu 20 sek. W ten sposób Twoje oczy odpoczną od stałego napięcia.

Mrugaj i nawilżaj oczy

Podczas pracy przy komputerze ludzie mrugają o jedną trzecią mniej, co powoduje uczucie suchego oka. Dlatego staraj się mrugać częściej lub zamykać oczy na kilka sekund. To nawilża oczy i utrzymuje je w czystości. Jeśli suchość nie ustępuje, porozmawiaj ze swoim lekarzem o używaniu sztucznych łez.

Siedź prawidłowo

Prawidłowa pozycja siedząca przy komputerze może zmniejszyć zarówno napięcie oczu, jak też i ramion. Zgodnie z ogólną zasadą, górna część monitora powinna znajdować się mniej więcej na poziomie brwi, a kąt widzenia wynosić około 15-20 stopni. Szczegółowa informacja na temat prawidłowego siedzenia znajduje się na poniższej ilustracji:

image1-2.jpg

Gimnastykuj się

Innym świetnym sposobem na zmniejszenie bólu w okolicach ramion i szyi jest gimnastyka. Co godzinę wykonuj 5-10 obrotowych ruchów głowy w jedną į drugą stronę. Podobne ćwiczenia są przeznaczone dla obszaru ramion – należy kilkakrotnie przekręcać ramiona do przodu i do tyłu.

Ze względu na wiele pracy, czasem zapominamy dbać o nasze oczy i ogólne zdrowie. Chcemy jednak przypomnieć – chroń i doceniaj swoje oczy. Stopniowo zmieniaj swoje nawyki życia, i będziesz w stanie zapobiegać napięciu oczu i innym zaburzeniom. Dbaj o siebie!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *